Ce înseamnă stelele unui hotel? Află totul despre clasificarea hotelurilor și condițiile oferite în funcție de clasa din care fac parte

Atunci când pleci într-o călătorie, fie ea în țară sau în afară, cazarea la hotel se află în topul listei tale de priorități, întrucât locul în care alegi să stai își lasă amprenta asupra experienței tale turistice într-o mare măsură. Prin urmare, este indicat să te informezi din timp cu privire la ce facilități trebuie să aibă un hotel pentru a-ți oferi o ședere cât mai plăcută.

Ospitalitatea se află în centrul preocupărilor turismului european și fiecare lanț hotelier încearcă să ofere turiștilor cât mai multe beneficii și avantaje care le pot asigura o cazare de vis la hotelurile lor. Însă ospitalitatea hotelieră este măsurată în mai multe criterii și clasificări, iar în funcție de respectarea sau nerespectarea acestora, hotelurile își primesc un anumit număr de stele.

În acest articol, îți vom face un tur amănunțit în industria hotelieră și te vom familiariza atât cu semnificația stelelor pe care un hotel le deține, cât și cu facilitățile pe care acesta ți le pune la dispoziție, respectiv condițiile și serviciile care-l pot transforma în casa ta pentru câteva zile sau chiar săptămâni.

I. Ce înseamnă stelele unui hotel

Numărul de stele al unui hotel reprezintă o insignă de onoare care definește gradul de servicii și facilități oferite turiștilor care îi trec pragul.

Stelele acordate unui hotel variază de la o țară la alta, în funcție de economia, cultura specifică țării și sistemul de clasificare în funcție de care este evaluat.

Așadar, putem spune că nu există un sistem de clasificare al hotelurilor general valabil, motiv pentru care criteriile se pot schimba de la un site la altul și de la un operator turistic la altul.

Probabil ai observat de multe ori că un hotel care te interesează are un rating mai mare pe un site dedicat turismului și un rating mai mic pe un cu totul alt site. Acum ai aflat motivul. ????

II. Clasificarea hotelurilor în România

În România, normele de clasificare a hotelurilor se stabilesc în funcție de normele utilizate în țările din Europa care se bucură de un turism dezvoltat, dar și de recomandările pe care le are de făcut Organizația Mondială a Turismului în privința condițiilor minime de clasificare în funcție de stele în celelalte țări europene.

Conform acestor norme, hotelurile primesc stele, iar pensiunile, vilele sau cabanele turistice primesc flori (margarete). Spre deosebire de pensiuni, vile sau cabane, hotelurile au un număr mai mare de camere, au în componența lor un restaurant și o recepție deschisă chiar și 24/24.

III. Clasificare pensiuni turistice – cum se dau margaretele

Pensiunile turistice rurale sunt evaluate în funcție de criterii suplimentare în baza cărora li se acordă un anumit punctaj.

  • Pensiuni turistice de 5 margarete: 150 puncte
  • Pensiuni turistice de 4 margarete: 120 puncte
  • Pensiuni turistice de 3 margarete: 80 puncte
  • Pensiuni turistice de 2 margarete: 40 puncte
  • Pensiuni turistice de 1 margaretă: sub 40 de puncte

În continuare, îți redăm lista facilităților pe care le pot oferi pensiunile turistice în funcție de numărul de margarete pe care îl dețin, potrivit, Ordinului Ministrului Turismului nr. 510/ 2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind clasificarea structurilor de primire turistice PNDR- 08. FEBRUARIE 2008.

Pensiuni turistice 1 margaretă caracteristici:

  • Să fie în stare bună;
  • Căile de acces proprii şi spaţiile înconjurătoare să fie bine întreţinute;
  • Împrejmuiri estetice şi eficiente;
  • Accesul în camerele de dormit şi în grupurile sanitare să fie direct, fără a se trece prin alte camere folosite pentru dormit;
  • Spaţii corespunzătoare şi igienice, pentru prepararea mesei, dotate cu echipamente de preparare şi conservare a alimentelor;
  • Grup sanitar comun (la pensiunile turistice de 1 stea se admit în WC uscate şi spălătoare exterioare alimentate la surse naturale din rezervoare);
  • Încălzire cu sobă de teracotă sau cu alte echipamente admise de normele P.S.I.;
  • Instalaţie de apă curentă rece la bucătărie.

Pensiuni turistice 2 margarete caracteristici:

  • Să fie în stare bună;
  • Căile de acces proprii şi spaţiile înconjurătoare să fie bine întreţinute;
  • Curte proprie, cu spaţii verzi;
  • Împrejmuiri estetice şi eficiente;
  • Accesul în camerele de dormit şi în grupurile sanitare să fie direct, fără a se trece prin alte camere folosite pentru dormit;
  • Spaţii corespunzătoare şi igienice, pentru prepararea mesei, dotate cu echipamente de preparare şi conservare a alimentelor;
  • Spaţiu pentru servirea mesei, dotat cu mobilier (mese, scaune, banchete) şi inventar de servire;
  • Grup sanitar comun;
  • Încălzire cu sobă de teracotă sau cu alte echipamente admise de normele P.S.I. ;
  • Instalaţie de apă curentă caldă/rece la bucătărie.

Pensiuni turistice 3 margarete caracteristici:

  • Să fie în stare foarte bună;
  • Căile de acces proprii şi spaţiile înconjurătoare să fie bine întreţinute;
  • Curte proprie, cu spaţii verzi;
  • Împrejmuiri estetice şi eficiente;
  • Curte cu amenajări florale;
  • Accesul în camerele de dormit şi în grupurile sanitare să fie direct, fără a se trece prin alte camere folosite pentru dormit;
  • Spaţii corespunzătoare şi igienice, pentru prepararea mesei, dotate cu echipamente de preparare şi conservare a alimentelor;
  • Spaţiu pentru servirea mesei, dotat cu mobilier (mese, scaune, banchete) şi inventar de servire
  • camere cu grup sanitar propriu;
  • Încălzire centrală sau cu gaze la sobă de teracotă, mai puţin la unităţile sezoniere Estivale;
  • Sursă de încălzire în camerele de baie (încălzire centrală sau alte mijloace admise de normele P.S.I.) ;
  • Instalaţie de apă curentă caldă/rece la bucătărie.

Pensiuni turistice 4 margarete caracteristici:

  • Să fie în stare foarte bună;
  • Căile de acces proprii şi spaţiile înconjurătoare să fie bine întreţinute;
  • Curte proprie, cu spaţii verzi;
  • Împrejmuiri estetice şi eficiente;
  • Curte cu amenajări florale;
  • Suprafeţe de joacă pentru copii;
  • Parcare proprie;
  • Accesul în camerele de dormit şi în grupurile sanitare să fie direct, fără a se trece prin alte camere folosite pentru dormit;
  • Holul de primire, în suprafaţă minimă de 12 mp, să fie mobilat şi decorat;
  • Sufragerie dotată cu mobilier adecvat, de calitate superioară şi cu inventar de servire de calitate;
  • Camere cu grup sanitar propriu;
  • Încălzire centrală sau cu gaze la sobă de teracotă, mai puţin la unităţile sezoniere Estivale;
  • Sursă de încălzire în camerele de baie (încălzire centrală sau alte mijloace admise de normele P.S.I.) ;
  • Instalaţie de apă curentă caldă/rece la bucătărie.

Pensiuni turistice 5 margarete caracteristici:

  • Să fie în stare foarte bună;
  • Să se încadreze în stilul arhitectural cu specific local;
  • Căile de acces proprii şi spaţiile înconjurătoare să fie bine întreţinute;
  • Curte proprie, cu spaţii verzi;
  • Împrejmuiri estetice şi eficiente;
  • Curte cu amenajări florale;
  • Amenajări în aer liber pentru odihnă şi relaxare (chioşcuri, pavilioane, terase acoperite, etc.) ;
  • Suprafeţe de joacă pentru copii;
  • Garaj sau adăpost acoperit;
  • Parcare proprie;
  • Accesul în camerele de dormit şi în grupurile sanitare să fie direct, fără a se trece prin alte camere folosite pentru dormit;
  • Holul de primire, în suprafaţă minimă de 12 mp, să fie mobilat şi decorat;
  • Sufragerie dotată cu mobilier adecvat, de calitate superioară şi cu inventar de servire de calitate;
  • Salon cu suprafaţa minimă de 20mp;
  • Elemente decorative de bun gust în interior;
  • Camere cu grup sanitar propriu;
  • Încălzire centrală sau cu gaze la sobă de teracotă, mai puţin la unităţile sezoniere Estivale;
  • Sursă de încălzire în camerele de baie (încălzire centrală sau alte mijloace admise de normele P.S.I.);
  • Instalaţie de apă curentă caldă/rece la bucătărie.

În esență, indiferent de unitatea de cazare aleasă, un turist beneficiază de un minimum de condiții de bun simț, cum ar fi: lenjerie de pat curată, prosoape de baie, o temperatură optimă în cameră (în sezonul calrd, maximum 25 de grade Celsius, în sezonul rece, 21 de grade Celsius), apă caldă și rece, baie în cameră, birou/masă de studiu, mobilier pentru haine.

În România, clasificarea hotelurilor în funcție de numărul de stele se face ținând cont de 2 criterii importante:

  • Suprafața hotelului și echipament: cât de mari sunt camerele, echiparea sanitară, prezența mobilierului și a altor accesori;
  • Criterii calitative: cât de nou/funcțional este mobilierul, calitatea serviciilor oferite, ospitalitatea angajaților, etc.

IV. Clasificare hoteluri: facilități oferite în funcție de numărul de stele

Conform legislației, clasificarea hotelurilor într-o anumită categorie de stele se face în baza anumitor criterii pe care le întrunesc: suprafața camerei, suprafața băii, facilitățile pe care le oferă.

Iată la ce servicii te poți aștepta de la fiecare categorie de stea a unui hotel:

1.  Clasificare hoteluri de 1 stea – rangul „turist”

  • Toate camerele sunt echipate cu cabină sau cadă de duș, precum și toaletă;
  • Camerele sunt curățate în fiecare zi;
  • Toate camerele au televizor cu telecomandă;
  • Masă și scaune;
  • Chiuvete dotate cu săpun, șampon și loțiune de corp;
  • Prosoape de baie;
  • Serviciu de recepție;

2. Clasificare hoteluri de 2 stele – rangul „standard”

  • Micul dejun este inclus în prețul cazării;
  • Există o lampă de citit lângă pat;
  • Acces la Internet din cameră sau dintr-o zonă publică;
  • Plata cu cardul;
  • Loțiune de corp, gel de duș, săpun și șampon în baie;
  • Lenjerie de pat de schimb;
  • Ofertă de produse sanitare: pastă de dinți, periuță de dinți, kit de bărbierit.

3. Clasificare hoteluri de 3 stele – rangul „confort”

  • Recepția este deschisă timp de cel puțin 14 ore;
  • Personalul angajat la hotel vorbește cel puțin 2 limbi străine;
  • Există telefon în cameră;
  • Acces la Internet;
  • Mobilier și loc pentru depozitarea bagajelor;
  • Curățătorie;
  • Cameră de bagaje;
  • Uscător de păr în baie, pe lângă prosoape, gel de duș, șampon;
  • Sistem de înregistrare a plângerilor venite din partea clienților.

Spre exemplu, hotelurile ibis se încadrează în categoria hotelurilor de 3 stele, care întrunesc toate aceste criterii de clasificare și chiar împrumută câteva de la vecinele lor, hotelurile de 4 și 5 stele. În plus față de condițiile specifice hotelurilor de 3 stele, ibis hotels îți oferă o recepție deschisă 24/24, pentru ca tu să fii întâmpinat tot timpul așa cum se cuvine și să obții ajutor sau răspuns la întrebările ori nelămuririle tale. De asemenea, în incinta hotelurilor ibis, găsești restaurante și baruri perfecte pentru servirea meselor și savurarea unei băuturi pe gustul tău.

Tot la ibis hotels te mai poți bucura și de săli de evenimente și săli de conferințe special amenajate pentru întâlnirile tale de business. În România, ibis hotels sunt prezente în 3 orașe-cheie: București, Constanța, Sibiu. Astfel, dacă afacerile tale te aduc vreodată într-una din aceste locații, știi că ai un hotel ibis care te așteaptă cu ușile deschise și facilități extinse. Găsești oricând o sală de evenimente sau o sală de conferințe la ibis Gara de Nord și ibis Palatul Parlamentului din București, ibis Sibiu și ibis Constanța, dotate ultramodern cu acces la spații de networking și relaxare, zone sanitare, la restaurant, la locul pentru catering.

4.   Clasificare hoteluri de 4 stele – rangul „prima clasă”

  • Recepția hotelului este deschisă timp de cel puțin 18 ore;
  • Există lobby cu bar;
  • Micul dejun este inclus în preț și există room service;
  • Hotelul este echipat cu un mini-bar;
  • Există fotoliu sau canapea în cameră, pe lângă pat;
  • Se poate oferi halat de baie și papuci de cameră la cerere;
  • Există produse cosmetice în cameră;
  • Hotelul are în componență și un restaurant.

5.   Clasificare hoteluri de 5 stele – rangul „lux”

  • Recepția este deschisă timp de 24 de ore;
  • Personalul hotelier vorbește mai multe limbi străine;
  • Există portar și opțiunea de parcare cu valet;
  • Oaspeții pot fi primiți individual, cu flori și cadou în cameră;
  • Există un mini-bar în hotel;
  • Room service non-stop;
  • Presă de haine cu returnare într-o oră;
  • Există și serviciu de curățare a pantofilor.

Ce trebuie să reții, pe scurt, despre condițiile pe care un hotel ți le poate oferi în funcție de numărul de stele pe care îl are:

  • Hotel 1 stea caracteristici – deține minimul necesar pentru cazare, și anume un pat, o baie, iar în funcție de poziționarea hotelului în oraș, poți găsi un restaurant în apropiere. Deținătorii sunt persoane fizice care oferă un adăpost deasupra capului pentru turiștii aflați în vizită, interesați să exploreze oferta orașului respectiv. Prosoapele și lenjeria se schimbă la 4 zile.
  • Hotel 2 stele caracteristici – deține minimul necesar plus câteva facilități extra, întrucât ar putea face parte dintr-un lanț hotelier mai mare. Prosoapele și lenjeria se schimbă la 3-4 zile.
  • Hotel 3 stele caracteristici – oferă un raport echilibrat între serviciile oferite și preț. Camerele sunt mai mari, iar mobilierul este confortabil. De obicei, găsești hoteluri de 3 stele în apropiere de obiective turistice sau în puncte strategice ale orașului, gândite pentru turismul de afaceri.
  • Hotel 4 stele caracteristici – acestea ocupă o suprafață mai mare și oferă mai multe facilități, cum ar fi săli de fitness, locuri de joacă pentru copii, room service, piscine, spa-uri. La fel ca la hotelurile de 3 stele, lenjeriile pentru pat sunt obligatorii numai din bumbac de calitate superioară sau din mătase. Prosoapele și lenjeria se schimbă la 2 zile. Aici, camerele sunt de 18 metri pătrați, doar cu 2 metri pătrați mai mică decât cele ale unui hotel de 5 stele.
  • Hotel 5 stele caracteristici – sunt luxoase și impresionează prin structură, calitatea camerelor, facilitățile multiple și confortul general oferit. La fel ca la hotelurile de 3 și 4 stele, lenjeriile de pat sunt numai din bumbac de calitate superioară sau de mătase. Prosoapele și lenjeria se schimbă la 2 zile. Camerele pot avea jacuzzi, televizor cu plasmă, produse cosmetice, dvd player. Hotelurile de 5 stele pot avea în componență restaurante gourmet, terenuri de sport, piscine, săli de fitness, spa în timpul zilei. Suprafața camerei la un hotel de 5 stele trebuie să cuprindă 20 de metri pătrați, cu 8 metri în plus față de un hotel de 2 stele.

V. Paradoxul industriei hoteliere

Paradoxul în industria hotelieră este că un hotel de 3 stele poate fi mai bun decât unul de 5 stele, dar și mai slab decât un altul din aceeași categorie (tot 3 stele). Acest lucru se datorează faptului că unele unități de cazare încearcă, de la un an la altul, să-și îmbunătățească serviciile de cazare pe care le oferă, astfel încât să atragă cât mai mulți turiști.

Prin urmare, mobilierul din camerele de hotel este reînnoit, se deschid restaurante sau mini-baruri în incinta hotelului, serviciile de recepție pot funcționa chiar non-stop, sistemul de plată cu cardul este facilitat, hotelurile își dezvoltă aplicații care fac procesul de check-in și check-out mai simplu, iar lista mai poate fi completată.

Pentru a te asigura că hotelul pe care l-ai ales pentru cazare merită investiția financiară pe care ai de gând să o faci, îți propunem să iei în considerare și alte criterii, poate chiar la fel de importante ca facilitățile oferite.

VI. Alte criterii de selecție a unui hotel pentru cazare

Acum că ești la curent cu serviciile și facilitățile pe care un hotel ți le poate oferi în funcție de numărul de stele, este important să reții că acestea nu sunt singurele criterii după care ar trebui să te ghidezi în alegerea hotelului care-ți va servi drept adăpost în experiențele tale ca turist.

  • Anul în care a fost construit. Un hotel de 3 stele nou construit poate fi mai bun decât un hotel de 4 stele Atunci când oscilezi între două unități de cazare cu servicii asemănătoare, te sfătuim să arunci o privire și la anul construcției. S-ar putea să fii plăcut surprins de faptul că hotelul de 3 stele este mai frumos mobilat și mai bine amplasat în oraș pentru nevoile tale decât hotelul de 4 sau de 5 stele care îți promite luxul desăvârșit.
  • Mesele incluse în prețul cazării. Sunt șanse să găsești oferte hoteliere cu mic dejun și cină incluse în prețul cazării pentru numărul de zile pe care vrei să-l petreci în locația respectivă, iar acest aspect nu ține neapărat de numărul de stele al hotelurilor, ci mai degrabă de cât de bine își doresc acestea să-și primească turiștii și să le asigure confortul de care au nevoie.
  • Ce tip de turist ești. Dacă ești genul explorator, care vrea să facă mișcare și să viziteze obiective turistice interesante de dimineața până seara, sfatul nostru este să nu te legi de o ofertă all-inclusive a hotelurilor. Dacă îți dorești să încerci bucătăria locală, alege să servești la hotel doar micul dejun. Ofertele all-inclusive se potrivesc mai bine familiilor cu copiii, fiindcă le oferă un bufet generos din care pot alege câte ceva la orice oră doresc. Nu contează numărul de stele al hotelului, deoarece oferta all-inclusive include mâncăruri standard, cum ar fi salate, un fel principal alcătuit din carne albă și roșie, aperitive, garnituri, paste, fructe și legume.

VII. Cum alegi cel mai bun hotel în funcție de numărul de stele

Un sejur de neuitat se construiește pas cu pas, iar cazarea ocupă un loc central în planificare. Probabil te întrebi care este cel mai bun hotel pentru tine, unul care să-ți asigure confortul și să merite prețul plătit.

Chiar dacă există multiple lanțuri hoteliere pe care te poți baza, cu reprezentanță atât la nivel național, cât și internațional, un lucru este sigur: la nivel mondial, hotelurile de 3 stele sunt cele mai bune din punct de vedere al raportului echilibrat dintre preț și serviciile oferite.

Hotelul ibis este un hotel de 3 stele care pune pe primul loc confortul tău și îți transformă experiența de cazare într-un sejur de vis, prin atenția la detalii și serviciile ireproșabile oferite. Angajații ibis sunt la dispoziția ta non-stop, ai acces la Internet 24/24 din camera ta, dar și din spațiile special amenajate din hotelurile noastre.

Camerele ibis sunt confortabile, liniștite și îți oferă priveliști încântătoare asupra orașului, din orice punct privești. Pe tot parcursul anului, temperatura camerelor este potrivită, pentru un confort sporit. Lenjeriile sunt confecționate din materiale 100% naturale, prevăzute cu sistem de închidere precis, care nu incomodează somnul.

Micul dejun este delicios, în acord cu specificul fiecărui oraș în care ibis este prezent (București, Constanța, Sibiu). Acesta poate fi servit între orele 04:00 și 11:00, astfel încât tu să te hrănești corespunzător, indiferent de ora la care îți dorești să pleci. Poți servi micul dejun atât în cameră, cât și la pachet.

În concluzie, numărul de stele al unui hotel poate vorbi despre calitatea serviciilor și lista de facilități pe care cu siguranță ți le poate oferi, dar pentru a te asigura că ești mulțumit de raportul preț-servicii, te îndemnăm să acorzi importanță și la alți factori:

  • amplasarea hotelului în oraș, dacă are un restaurant în incintă sau în apropiere,
  • dacă se potrivește nevoilor tale de business (îți oferă săli de evenimente sau săli de conferințe),
  • dacă oferă servicii ospitaliere în acord cu personalitatea ta turistică,
  • dacă personalul angajat vorbește mai multe limbi și te tratează cu respectul cuvenit unui oaspete (căci uneori, stelele și margaretele nu garantează pentru calificarea și bunul simț al angajaților).

Așadar, reține: când confortul facilităților și prețul decent se întâlnesc, știi că ai ales hotelul perfect pentru tine.